Gebitsreiniging

Voor het controleren van uw gebit bezoekt u minimaal twee keer per jaar uw tandarts. Tijdens deze periodieke controle bekijkt de tandarts of er problemen zijn met uw gebit. Dit kan in de vorm van gaatjes zijn, maar ook de aanwezigheid van tandsteen of een ontstoken tandvlees. Als u last heeft van een of meerdere van bovengenoemde problemen, dan verwijst de tandarts u door naar de mondhygiënist voor een uitgebreide gebitsreiniging. Gebitsreiniging kan dus een bepaalde aanleiding hebben, maar het is echter ook raadzaam om uw gebit preventief te laten reinigen.

Waarom is gebitsreiniging belangrijk?

Gedurende de dag verzamelen bacteriën zich in uw mond. Op het moment dat u deze bacteriën onvoldoende verwijdert, bestaat de mogelijkheid dat ze zich onder uw tandvlees gaan hechten. Dit kan vervelende gevolgen hebben voor de gezondheid van uw gebit en uw tandvlees. Zo kunt u last krijgen van ontstoken tandvlees, bloedend tandvlees en tandsteen. Op een bepaald moment kunt u dit zelf niet meer verhelpen met goed poetsen en regelmatig flossen. Het is dan verstandig de tandsteen en tandplaque met een professionele gebitsreiniging te laten verwijderen.

Wat kan ik zelf doen aan gebitsreiniging?

Voor een gezond gebit is het belangrijk dat u zelf uw gebit goed verzorgt. Dat betekent dat u dagelijks twee keer uw tanden goed poetst. Dit doet u met een tandenborstel die bij voorkeur niet ouder is dan drie maanden. Na deze tijd zijn de haren versleten, waardoor het effect van het poetsen afneemt. Bovendien kunnen ook in uw tandenborstel schimmels en bacteriën blijven zitten.

Gebruik een borstel met zachte haren, het liefst een elektrische tandenborstel. Kies bovendien voor een tandpasta met fluoride. Na het poetsen kunt u de ruimte tussen uw tanden nog flossen of stoken. Voor het spoelen van uw mond gebruikt u mondwater. Deze handelingen kosten niet veel tijd, maar dragen wel bij aan een goede mondhygiëne.

Bij wie kan ik terecht voor professionele gebitsreiniging?

Hoewel u zorgvuldig uw gebit reinigt, komt het toch voor dat tandplaque zich ontwikkelt of dat er tandsteen ontstaat. Om dat te voorkomen raden we aan uw gebit professioneel te laten reinigen. Bij de eerste tekenen van tandplaque zullen we tijdens een reguliere controle deze preventief verwijderen. Als er al tandsteen aanwezig is of als er tekenen zijn van een tandvleesontsteking, krijgt u een doorverwijzing naar de mondhygiënist.

De mondhygiënist maakt een uitgebreide analyse van de conditie van uw gebit. Het is namelijk mogelijk dat uw kaakbot door de ontsteking is aangetast. Als dat het geval is, stellen we een compleet behandelplan op. De mondhygiënist kan zowel de tandsteen boven als onder het tandvlees verwijderen.

Hoe vaak is gebitsreiniging gewenst?

Voor preventieve gebitsreiniging gaat u een of twee keer per jaar naar de mondhygiënist. Mocht blijken dat er sprake is van een aandoening of ontsteking, dan maken we een behandelplan waaruit blijkt hoeveel behandelingen er totaal nodig zijn. Het aantal behandelingen hangt dus af van de conditie van uw gebit en de gebitsproblemen die behandeld moeten worden.

Hoelang duurt een gebitsreiniging bij de mondhygiënist?

De duur van de gebitsreiniging bij de mondhygiënist verschilt per persoon. U kunt uitgaan van een behandeling van een half uur tot een uur. Dit is onder andere afhankelijk van het opgestelde behandelplan en de soort handelingen die we tijdens de afspraak uitvoeren.

Na afloop van de behandeling is er geen sprake van een herstelperiode. U hoeft dus niet te wachten tot u weer iets kunt eten of drinken. Het is wel mogelijk dat uw mond wat gevoelig is na de gebitsreiniging.

Krijg ik de kosten van gebitsreiniging vergoed?

De kosten voor een behandeling worden standaard per tijdvak vastgesteld. Hiervoor zijn uniforme tarieven vastgesteld. Voor jongeren onder de achttien jaar vallen de kosten van gebitsreiniging onder de basisverzekering. Volwassenen kunnen deze kosten eventueel via een aanvullende tandartsverzekering declareren. Voor de exacte voorwaarden neemt u contact op met uw zorgverzekeraar.

Wilt u meer weten of advies hebben over gebitsreiniging? Uw Tandarts informeert u graag. Neem daarvoor telefonisch contact met ons op via 070 38 352 27 of schrijf u online in.