Endodontologie

Endodontologie is een tak van de tandheelkunde die zich richt op de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen die zich in het binnenste deel van de tand bevinden, ook wel de pulpa genoemd. Endodontische behandelingen, ook wel wortelkanaalbehandelingen genoemd, worden uitgevoerd wanneer de pulpa van een tand geïnfecteerd of ontstoken raakt als gevolg van tandbederf, tandletsel of andere factoren. Onze tandartsen hebben uitgebreide kennis en ervaring in het diagnosticeren en behandelen van complexe endodontische problemen. Naast wortelkanaalbehandelingen voeren we ook andere procedures uit, zoals het verwijderen van gebroken instrumenten uit de wortelkanalen en het uitvoeren van chirurgische ingrepen, zoals een apicale resectie.

Welke behandelingen vallen onder endodontologie?

In de basis bestaat een endodontische behandeling uit het desinfecteren van de tand of kies. Dit gebeurt vanuit de kern, dus vanuit de binnenkant.

De meest bekende behandeling die onder endodontologie valt, is de wortelkanaalbehandeling. Hierbij werken we aan het voorkomen of genezen van ontstekingen aan de wortelpunt. Toch gaat het bij endodontologie vaak een stapje verder. Want op het moment dat een eerste wortelkanaalbehandeling niet het gewenste resultaat heeft, zal de tandarts een tweede wortelkanaalbehandeling uitvoeren. Dit komt bijvoorbeeld voor als de eerder behandelde tand of kies niet goed genezen is.

Een kies is opgebouwd uit verschillende elementen. Het levende deel van de kies noemen we pulpa. Als dit gedeelte van de kies niet gezond is, ontstaan er ontstekingen. Als hier geen aandacht aan besteed wordt, kan dit tandverlies tot gevolg hebben. Met endodontologie wordt gewerkt aan het gezond maken en houden van deze pulpa. Dit noemt men ook wel vitale pulpatherapie.

Hoe ziet een behandeling voor endodontologie eruit?

Voordat Uw Tandarts tot behandeling overgaat, onderzoeken we eerst de status van de betreffende tand of kies. Aan de hand hiervan stellen we een diagnose. Hieruit blijkt wat de mogelijkheden zijn voor het behandelen van de tand of kies. Daarna stelt de endodontoloog een behandelplan op. Dit behandelplan kan diverse behandelopties bevatten.

Omdat de endodontoloog bevoegd is alle behandelingen uit te voeren, kunt u dus zowel vitale pulpatherapieën en wortelkanaalbehandeling als een chirurgische ingreep ondergaan. Ook als er sprake is van tandletsel kunt u hiervoor bij de endodontoloog terecht.

Tijdens het consult dat u voor de endodontologie heeft, bespreekt de tandarts de kans van slagen. Dit is bij iedere behandeling en in iedere situatie verschillend. Binnen een jaar na de behandeling voeren we nog een controle uit.

Hoelang duurt een endodontische behandeling?

Er is geen vaste tijd aan te geven voor een endodontische behandeling. Het is namelijk afhankelijk van de situatie en de soort behandeling die noodzakelijk is. Het consult voorafgaand aan de behandeling duurt ongeveer een half uur.

Is endodontologie pijnlijk?

De endodontische behandeling is over het algemeen een vrij ingrijpende behandeling. Uiteraard vindt de behandeling onder verdoving geheel pijnloos plaats. U moet echter wel rekening houden met pijn na de behandeling. Dit kunt u ondervangen door een paracetamol te slikken volgens de aanbevolen dosering op de verpakking. Ook ibuprofen is een geschikte pijnstiller.

Het komt voor dat dit niet voldoende is en dat de pijn aanhoudt. Vraag Uw Tandarts in dat geval om advies, zodat u de juiste pijnstiller gebruikt in de juiste dosering. Neemt de pijn na drie dagen niet af of ervaart u bijwerkingen als koorts of zwellingen in uw mond? Dan raden wij u tevens aan om contact met ons op te nemen.

Endodontologie op maat

Endodontologie is bij uitstek een behandeling op maat. Er zijn veel verschillende factoren die een rol spelen in het behandelplan. Dit heeft voornamelijk te maken met de complexiteit van de behandeling en de vele elementen die onder deze behandeling vallen. U krijgt dus altijd een behandelplan met een kostenoverzicht dat helemaal op uw persoonlijke situatie is afgestemd. Aan de hand van dit overzicht kunt u bij uw zorgverzekeraar navragen wat er vergoed wordt.

Blijf niet doorlopen met pijnlijke tanden of kiezen. Neem contact op met Uw Tandarts voor een professionele endodontische behandeling. We zijn telefonisch bereikbaar via 070 38 352 27. Bent u nog geen patiënt bij ons? Schrijf u dan eerst online in.